Jeg innrømmer det. Jeg misliker digitalreklame. Masete, irriterende, irrelevante kommersielle budskap som blander seg inn når jeg skal lese ett eller annet på Phonen eller Macen.
På datamaskinene har det vært greit å slippe reklamen en god stund nå; AdBlock sørger for en delilig annonsefri hverdag. På mobile enheter, derimot, har det vært litt verre. Det har gått an å installere reklameblokkeringssoftware som har tatt vekk en del, men siden Apple ikke har åpnet opp for funksjonaliteten i Safari har opplevelsen blitt så som så. Men nå, med lanseringen av nye iOS 9, blir det andre boller. Nå er det nemlig åpnet for at man kan blokkere alle slags typer innhold, altså ikk bare reklame. Man kan stoppe popups, trackingscripts og alt mulig bare ved å installere en av adblockappene som ligger klare i Appstore.
Jeg har testet to av de mest populære i Appstore (linkene peker direkte til appen i Appstore); Purify og Crystal. Begge gjør jobben helt utmerket, så da gadd jeg ikke teste mer (…), men det finnes jo flere adblockere. De gjør alle mer eller mindre den samme jobben, de har bare litt forskjellig design og brukergrensesnitt. Det som gjenstår å se er selvsagt om hvordan de ulike appene klarer å håndtere at reklamegutta finner på måter å omgå filtrene på*; kanskje det viser seg at AdBlock Mobile eller Adblock Fast er de som fikser biffen best etter hvert.
Uansett – det er tøffe tider for folk som vil selge varene sine via tradisjonell reklame, ja.
* For de er jo ikke interessert i å lage reklame som folk faktisk gidder bruke tid på. Neida. Pøs på med irrelevant mas og håp at noen (ved et uhell) klikker på skiten synes å være gjengs innstilling der i gården.