Da jeg var innom min lokale dagligvarebutikk i dag kom jeg til å kikke ned i isdisken. Der fanget disse to nyhetene min oppmerksomhet, og jeg tenkte at nå…nå… what??!! For, altså: hva har toppbloggere som Camilla Pihl og Fotballfrue (eller Caroline Berg Eriksen som hun kaller seg nå) med saftis å gjøre? De liker sikkert is de som alle andre, men derfra til å få egen is med bilde av seg selv? Har de to damene kanskje slått seg sammen og blitt isbloggere og -produsenter siden sist jeg sjekket bloggene deres? Eller har det skjedd noe annet jeg ikke har fått med meg?
Men nei. På bloggene deres er det fremdeles mote, stæsj, sminke, übersunn mat, shopping, interiør, diverse betalte innlegg og alt slikt som gjelder. (Det vil si; på siden til Caroline har det dukket opp en søt liten pike siden sist. Koselig.). Men ikke noe som tilsier at de to er is-eksperter på noe vis. Så hva kan det være, da? Er det en isprodusent som har tenkt at «nå lager jeg is som får folk til å tenke koffert: «..nå kan du slikke …isen til Fotballfrue», og så selger jeg sikkert masse»? Eller er det noen som har hørt noe om at det er noe som heter «blogg» som er ganske pop nå, og som har tenkt at «billig saftis + kjente sunne bloggers = lettlurte jenter = masse penger»? Jeg tror det siste. Isen produseres av Geia Food fra Danmark, men de skriver ikke noe om isen på hjemmesiden sin, så det er ikke så godt å si hva de har tenkt. Men de har ihvertfall allerede fått kritikk for måten de selger isen sin på. Og det er jo ikke så rart. Fashion-toppblogger + saftis er jo bare snålt.
Det jeg lurer på er jo hvorfor de ikke har brukt noen av de andre flinke bloggerne vi har som faktisk KAN noe om mat og is og god smak? Damene som driver f.eks. Helles Kitchen, Trines Matblogg og Mat på bordet kan jo mye mye mye mer om mat og har mye mere cred og bredere appell enn det Camilla og Caroline har. Jeg vil ihvertfall mye heller kjøpe en is der den som har navn og bilde på pakken faktisk kan noe om det å lage god is enn en is som åpenbart ikke har annet å by på enn at de har betalt noen damer for å bli tatt bilde av og skrive om isen på bloggen sin.
Jeg har ikke smakt på isene selv (det stod en mann i kassa, og alle skjønner at det ikke er bra for manneimagen å drive å kjøpe rosa og lilla saftis), men godt.no er ikke så veldig begeistret. Men, det er klar, skulle anledningen by seg så er det ikke meg i mot å smake litt på Camilla eller Caroline…8-)
PS: Det er en ting til som er litt underlig med slikkepinnene: produsenten har ikke klart å bestemme seg for om de skal kommunisere på norsk eller engelsk, så teksten er blitt ganske underlig. Øverst står det, på norsk, «Søtet med Stevia» og så «Kun 36 KCAL». Så kommer det tekst på engelsk «Frost by» og så navnet på damen, og så smaken «raspberry» og «forest fruit». Før det hele avsluttes med «Eventyr is 70 ml». Det hele er riktig skrevet hver for seg, men ordene «frost» og «by» er begge norske ord. Dermed kan «frost by» fort misforstås som et varemerke («Frostby»?) istedenfor at man skjønner at de mener «frost av…». Til slutt står en setning som ser engelsk ut (ordet over er jo engelsk) som ikke gir mening. «Eventyr» er ikke et engelsk ord, men det er jo «is». Det betyr «er». Så dermed blir setningen «Eventyr er 70 ml». Og det er litt rart. Og så lurer man jo litt på, da, hva som er galt med «bringebær» og «skogsbær». Smaker liksom «raspberry» og «forest fruit» så mye bedre? Begge damene som fronter det hele er jo norske så det holder, så hvorfor rote inn alt det engelske knotet?