Sånn! Da er alt klart til å begynne med øvelseskjøring med eldstemann. Han blir snart 16, og er klar for å bli min faste sjåfør etter hvert. Man kan nemlig begynne å øvelseskjøre fra man er 16 år, og ifølge forståsegpåerne er det viktig å få mest mulig praktisk kjøreerfaring frem til oppkjøring når man blir 18.
Så nå har jeg vært på Informasjonsmøte om øvelseskjøring for foresatte hos Statens Vegvesen og fått en pakke med ekstra speil til passasjersetet, «L» til å ha bakpå bilen og infohefte. Det å ta lappen hos sjåførskole er jo rimelig dyrt, så det å ta mengdetreningen med proff lærer kan bli i dyreste laget. Så nå satser vi på å gjøre mest mulig selv. Så vi begynner på en lukket parkeringsplass med opplæring i hvordan bilen fungerer. Clutch, gass, giring, bremser, styring og alt det der. Jeg har biler med både automat og manuell gir, så han skal få prøve seg på begge deler.
Etter at han har lært seg hvordan bilen fungerer er planen å ta en time sammen med sjåførlærer slik at junior kan få tilbakemelding på hva han bør lære seg, og jeg kan få vite hvordan jeg best mulig hjelper junior til å bli en god sjåfør. Så blir det å fortsette med meg i passasjersetet samtidig som junior tar alle kursene han må ha. For så å intensivere det hele når han begynner på kjøreskolen halvåret før han fyller 18.
Oppdatering, mars 2015: Junior har klart teoriprøven, så nå gjenstår bare noen finpusstimer hos kjøreskolen og intensiv trening på egen hånd, så er han i mål!
Oppdatering, mai 2015: Og da er jeg offisiellt far til en førerkortinnehaver og privatsjåfør. Rett gjennom første oppkjøring og lappen i boks.