I mars lanserte Getty Images (verdens største bildebyrå) «Embed», en tjeneste som lar bloggere bruke proffe bilder fra Gettys gigantiske bildebase (over 50.000.000 bilder) helt gratis på bloggen sin til ikkekommersielle innlegg.
Det hele fungerer veldig greit: Man går inn på gettyimages.no og skriver inn søkeord for å finne et bilde som passer, og klikker på Embed-symbolet som dukker opp under bildet. Så kopierer man HTML-koden inn i innlegget sitt, og voila: man har et proft bilde på bloggen sin – som bildet øverst i saken her.
Det er selvsagt et par småting som trekker litt ned. For det første får man en ganske irriterende stripe nederst på alle bildene, med Gettylogo og diverse info om bildet og slikt. For det andre er størrelsen oppad begrenset til 500 pixler i bredden, og det er jo litt lite for en moderne blogg (se igjen bildet øverst). Og for det tredje gjelder gratisbruken kun for ikkekommersielle innlegg, altså blogginnlegg som ikke er sponset eller på andre måter er skrevet for å tjene penger.
Det går fint an å fjerne stripen nederst og justere størrelsen på bildet hvis man kan litt Photoshop og slikt. Men da bryter man lisensavtalen, og det koster penger å bruke bildet. Uten at det er så veldig dyrt – egentlig. Bildet øverst her, f.eks., koster 2000 kroner hvis man kjøper det i en passe weboppløsning (på 1238×849 pixler). For den summen kan man bruke bildet så mye man vil, både redaksjonelt og kommersielt, på både nett og papir (se Gettys lisensinfo her). Disse betingelsene gjelder alle, fra bittesmå bloggere til store reklamebyråer og forlag. Og det er jo fair – bruker man bilder andre har tatt for å tjene penger må man jo betale for seg. Fotografer skal ha noe å leve av de også.
For bloggere i startgropen er dette en strålende tjeneste. I steden for å bruke bildesøk i Google for å finne bilder som passer, kopiere og legge inn i bloggen og håpe at ingen ser det, kan man få proffe bilder og ha alt på stell helt fra starten av. Tar bloggen av og det begynner å bli inntekter er det grei skuring å kjøpe bildene og trekke fra utgiften i regnskapet.
Det ikke alltid man finner bilder som passer hos Getty eller de andre bildebankene, og det er lett å gå i bildebank-klisjéfella og bli ufrivillig komisk eller pretensiøs. Samtidig – det ligger altså femti millioner bilder (det blir mange tusen flere hver dag) og hventer, så det er store sjaner for å finne et bilde som funker. Helt gratis.