Denne uken gikk Trygg Trafikk og Gjensidiges holdningskampanje «Hold Fokus» på luften. Kampanjen skal få folk til å skjønne at det å bruke telefon og kjøre bil samtidig – det er ikke så lurt. Det hele er produsert at det islandske byrået Tjarnargatan, og krever at man må legge inn både mobilnummer og logge inn med Facebook for å få se/oppleve kampanjefilmen.
Og der stopper det nok for mange. Jeg gir ikke telefonnummeret mitt til hvem som helst (selv om de lover at det ikke blir lagret og at de ikke kommer til å ringe meg seinere), og jeg er veldig skeptisk til alle som vil ha tilgang til Facebookopplysningene mine i en kommersiell sammenheng («vi lagrer ingen ting, blabla», men det skulle ikke forundre meg om det dukker opp masse Gjensidige og Trygg Trafikk i feeden min fremover). Men OK. Jeg legger inn telefonnummeret mitt, og lar dem få tilgang til FB-profilen min. Og da kommer man inn i en fin film om ei søt dame som er glad i iPhonen sin.
Hele konseptet er ganske åpenlyst: det er vanskelig å konsentrere seg både om å kjøre bil og bruke smarttelefonen samtidig (…what????!!!). Og du vet liksom at dama kommer til å kræsje – hun sitter jo og fikler med phonen sin hele tiden. Men veien frem til kræsjet er ganske fiffig lagt opp. Som seer kjenner du åpenbart dama, for hun har Facebookprofilbildet ditt i ramme på veggen (…!), og sender melding til deg (på ordentlig) fra bilen mens hun kjører om at hun er på vei. Så sjekker hun FBen din (blar i bilder og holder på – mens hun kjører), og så ringer hun deg opp, da. Og akkurat i det samtalen blir koblet opp og det ringer i telefonen din (på ordentlig) kræsjer hun selvsagt, og skjermen går i svart. Samtidig hører du masse ulykkeslyd (inkludert musikker på radioen) i telefonen, og du får se dama krype ut av gått-rundt-tre-ganger-og-blitt-totalvrak-bilen sin men du hører sirener i det fjerne. Og så er det slutt og blir man oppfordret til å holde fokus, og dele på FB.
Budskapet og gjennomføringen funker kjempebra; integrering med mobil og Facebook og så videre. Men budskapet er litt selvsagt (halloo – alt som tar oppmerksomheten bort fra kjøringen når du er sjåfør er farlig), og det er ikke noen overraskelser eller en twist som gjør historien verd å huske. Annet enn artig teknologi («ooohh – bilde av meg i reklamefilmen!»). Og så burde det vært laget en versjon der mobil og FB ikke er en del av greia.
Men starten på en god «ting som tar oppmerksomheten bort fra bilkjøring»-kampanje er det jo. Neste ut kan være «4 damer på biltur», «4 herrer med ulik musikksmak på vei til fest», «unge som griner»,»par som krangler» og «par som gjør det motsatte av å krangle». For eksempel.
PS: Leser du dette på mobilen mens du kjører bil fortjener du egentlig å kræsje. Bare pass på at du ikke treffer en motorsyklist eller en fotgjenger på veien over midtstripa eller fortauet.
FOTO: Skjermdumper fra filmen.