Det å være reklamemann er av og til et stort paradoks. På den ene siden skal man leve av å lage kommunikasjon som hjelper bedrifter rundtomkring får solgt varene sine slik at de ansatte har noe å leve av, på den andre siden irriterer man seg grenseløst over alle reklamepausene på TVen og bannerne på nettet, og velsigner han som fant opp PVRen og AdBlock.
Jeg har funnet ut at det ikke er konseptet “reklame” jeg irriterer meg over. Reklame og markedsføring spiller jo en viktig rolle i det moderne samfunnet – alle må selge ett ellerannet for å ha noe å leve av, og måten de får solgt på er via en eller annen form for reklame. Men det som gjør reklamepausene på TV, maset på nett og papirbunkene i postkassen så ulidelige er all den elendige reklamen som pøses ut. Reklamemakere rundtomkring behandler oss forbrukere som brødhuer, og dytter oss fulle av klisjeer og gjennomskuelig fjas. Filmene er intetsigende, gjentagende mas (en dårlig film blir ikke bedre av å bli sendt i alle reklamepausene en uke i strekk, en god film mister mye av sjarmen 4. gang man ser den), nettreklamen er masete, tar for lang tid å laste inn og bruker ikke annet enn uinteressante klickbaitløsninger for å nå frem. Og det uten at noen må stå til ansvar. De gode kampanjene skrives om på Kreativt Forum og Kampanje, de dårlige/kjedelige/uinteressante prøver man å forbigå i stillhet. Det gjør jeg noe med her.
Så, har du tips om dårlige reklamekampanjer og fjollete PR-utspill ser jeg gjerne at du sender dem til meg. Vet du hvem som står bak jobbene også (gjerne både annonsørens markedssjef, hvilket reklamebyrå og hvilket team som står bak) vil jeg gjerne vite det også. Tips mottas med stor takk, og jeg garanterer at jeg ikke forteller noen hvem du er hvis du ikke vil det.