Shopping (for menn)

2014-07-16 14.22.08-1Når jeg handler inn dagligvarer (og alle mulige slags andre varer) er det gjerne et fast utvalg ting jeg handler. Hos Rema 1000, for eksempel, finnes det rundt 3000 ulike varer, og jeg har kanskje tilsammen kjøpt 1000 av dem en eller flere ganger. Dermed finnes det altså 2000 varer bare der jeg aldri har kjøpt og/eller prøvd. Og så tenker jeg; det må jo være noen som kjøper disse varene hver eneste uke, ellers hadde de jo ikke hatt dem? Dermed kom dette prosjektet opp: Hver eneste uke skal jeg kjøpe et produkt jeg aldri har kjøpt før, og finne ut hva jeg kan bruke det til. Hva er produktet til? Smaker det godt? Hvem kjøper det? Og så videre.

Det samme gjelder forsåvidt klær. Jeg er mann, og vet hva jeg liker, og jeg er litt redd for å prøve nye ting. Klær er jo til for å holde varmen og beskytte kroppen mot miljøet vi lever i, så en bukse skal være god å ha på seg, være solid og se OK ut. Det å handle klær for å bruke dem en gang eller to blir helt feil. Så dermed blir det den gode gamle Levi’s 501-buksen hver gang. Helst svart, men av og til kanskje i et nytt stoff. De gangene jeg har prøvd å investere i andre merker osv har det blitt gærn’t; stoffet er feil, kvaliteten er så som så, buksen passer ikke ordentlig og så videre. Men det er jo sikkert ikke slik. Det må da være flere enn Levi’s som lager gode bukser? Det samme gjelder andre klær. Er det bare svarte eller rutete bomullskjorter som gjelder? Og finnes det egentlig andre skomerker enn Dr. Martens og Harley-Davidson? Og – for ikke å snakke om – gadgets; finnes det egentlig noen alternativer til Apples dingser? (OK; svaret på det siste der er selvsagt nei. Hallo.)

Og når vi først er inne på shopping: Kjøpesentre. Hvilket kjøpesenter er det beste? Er det bare Strømmen Storsenter (etter ombyggingen) som gjelder? Hva med Oslo City? Sandvika Storsenter? Eger Karl Johan? Kvadrat eller Lagunen? Og så videre. Alle har sin sjarm (i den grad et kjøpesenter kan ha noe slikt), noen gir en strålende shoppingopplevelse mens andre gjør at alt som heter kjøpelyst forsvinner. Og -som mann tror jeg jeg stiller litt andre krav til shoppingopplevelsen enn damene sentrene vel er bygget for å tilfredsstille, så…

Har du tips om noe du synes jeg bør skrive om eller vil invitere meg til å sjekke ut butikken din eller kjøpesenteret ditt eller den nye bilen du skal introdusere på markedet til høsten er det bare å sende en mail til jorn@nittygritty.no så ringer jeg tilbake. Det samme gjelder hvis du kan tenke deg å annonsere her eller betale for en artikkel. Kontakt meg, så finner vi ut av det.