Samme antrekk – dag ut og dag inn

Det at vi har et ganske så fritt klesregime i arbeidslivet her i landet kan muligens være både bra og ikke bra. Her til lands går vi jo “casual” på jobb hele uka, ihvertfall de av oss som ikke jobber hos store konsulentfirmaer eller innen finans der det er mer streng kleskode enn ellers. Dermed kan spørsmålet “hva skal jeg ha på meg i dag?” fort føre til at man ikke får tid til å spise frokost og kommer for seint på jobb. Man blir stående foran klesskapet og vurdere rutete eller ensfarget skjorte? Bare t-skjorte? I så fall hvilken? Og sorte eller blå jeans? Joggesko eller boots? Og så videre.

Løsningen på problemet (hvis man kan kalle det det) er selvsagt å finne en stil man gjennomfører hver dag, hele uka. Finne et sett klær man trives i, som passer til både viktige møter og fredagspils, og samtidig gir identitet og særpreg.

https://i1.wp.com/www.iclarified.com/images/news/10775/37066/37066.jpg?resize=400%2C159Du er absolutt ikke alene om du går for en slik løsning. Noen av verdens mest suksessfulle mennesker har bestemt seg for at de ikke har tid å bruke på å velge hvilke klær de skal ha på seg hver dag. Så de har funnet seg sitt “signaturantrekk”. Mark Zuckerberg går alltid med grå t-skjorte, Steve Jobs gikk alltid med sort pologenser (spesialbestilt i 100 eks fra designeren Issey Miyake), blå Levi’s 501 og New Balance 992 joggesko, Barack O. går alltid i mørk blå eller grå dress, og motekongen Karl Lagerfeld går alltid i sort dress med hvit skjorte, solbriller og sorte hansker.

Selv begynte jeg ganske tidlig med et ganske fast antrekk. Jeg har alltid beveget meg frem og tilbake mellom mange miljøer; jeg jobber i reklame og media om dagen, spiller i ett eller annet band om kvelden (tungrock en kveld, alternativ poprock den neste) eller treffer folk fra ulike miljøer, og da er det greit å ha et antrekk som funker alle steder. Blazer og hvit skjorte funker fint i møte i reklamebyrå, men blir fort snålt på Blå og så videre. Så jeg ble en typisk svartkledd kreatør/musiker. Sort 501, sort skjorte, sorte sko og sort skinnjakke. Det funker både i møte med viktige kunder, på øving og ute på byen uansett standard på utestedet. Men selv om klærne er sorte er det jo variasjon. Det finnes masse forskjellige sorte skjorter, sko og jakker å velge i. Jeg har selvsagt prøvd meg på andre stiler underveis, og har både jeans i flere blånyanser, rutete skjorter og tilogmed et par hvite joggesko.

https://i2.wp.com/kampanje.com/globalassets/reklamebyraer/pol/tapol.jpg?resize=350%2C241Det er muligens enklere for oss gutta å finne en “uniform” vi trives i og som alltid fungerer. Det stilles jo “litt” større krav til hva damene skal ha på seg. Noe som forøvrig ble ganske tydelige for en stund siden da programleder i det australske frokost-TV-porgrammet Today, Karl Stefanovic, brukte samme dress hver dag i et helt år uten at noen la merke til det. Samtidig fikk medprogramlederen hans, Lisa Wilkinson, daglig kommentarer til valg av antrekk og frisyre.

Det er ingen som sier at man SKAL finne seg en “uniform”. Noen ganger kan det jo være greit å løse litt på snippen også. Konsulentbransjene kunne tjent på å bli litt mer fargerike, mens reklamebransjen, for eksempel, kunne hatt godt av å bli litt mer kreative i klesveien. Selv om ADen Mathilda Kahl hos Saatchi&Saatchi en dag bestemte seg for at hun ville gå i det samme sort/hvite antrekket hver eneste dag fordi hun ikke orket finne på noe nytt hver dag trenger jo ikke alle gjøre det. Det er jo en mellomting mellom super-fashion og arbeidsklær, så litt flid kan man jo kanskje gjøre seg. Men greia er å finne en stil som fungerer og som ikke kommer i veien for det man har lyst til å oppnå, og ikke la seg definere av hva man har på seg.

Ikke sant?

2015-03-02 02.07.32Inspirert av denne artikkelen hos Mashable. Foto av TA Pol Reklamebyrå: Kampanje.

 

 

 

Legg igjen en kommentar