Begredelig motemagasin

S2forside

I dag lanserte Nettavisens kvinnedel, Side 2, sitt nye online motemagasin, S2. Og det er blitt, fra en ADs synspunkt, begredelige greier.

Selve ideen og konseptet bak magasinet er helt greit; de har laget sin egen versjon av Costume, Det Nye, KK, Elle og så videre. Over 59 sider får man noen annonser, masse trendtips, “slik får du stilen”, “slik gjør du det” osv., moteserie, og alt det andre man forsåvidt forventer i et enkelt motemagasin. Så innholdet er greit nok. Ikke noe nytt og friskt og anerledes, men helt greit nok.

Men så kommer vi til gjennomføringen av det hele. Design, artdirection, bildebruk, tekstredigering og alt det som også må være på plass for å gi en skikkelig magasinopplevelse. Og der bommer S2-gjengen stygt. Av en eller annen grunn har de ikke klart å bruke mulighetene publiseringsplattformen de har brukt gir, så istedenfor å presentere leseren for en smooth, fin PDF som gir muligheter til å se innholdet i fullskjerm på alle typer skjermer serverer de oss en lavoppløst bitmapversjon av det hele. En versjon der all tekst er pixler, og ikke vektorbasert slik vi er vant til fra ordentlige PDFer. Dermed blir teksten grumsete og ujevn, og man kan bare glemme å forstørre det hele. I tillegg er alle sidene ekstremt hardt komprimert, noe som går ut over lesbarheten.

S2korr5S2korr2  S2korr8S2korr4   S2korr11S2korr10S2korr7  S2korr6S2korr3S2korr9

Teksten er en herlig miks av fontvariasjoner, satt både midt- og venstrestilt, med smale marger og varierende linjeavstand, feil bruk av anførselstegn osv., og det hele ser nesten ut som det er satt sammen i Word av noen som gikk glipp av introkurset til Microsoft. I tillegg florerer det av skrekkelige orddelinger og underlig linjefall.

S2oppslag2S2oppslag3S2oppslag1Designen som sådan er kjedelig og lite dynamisk. Alle sidene er like rotete, det finnes ikke spennende fontbruk eller spennende produktbilder. Og det å ha en animasjon der håret til redaktøren blafrer i vinden – det er ikke nyskapende, bare rart. Når så i tillegg (nesten) alle bilden er blasse og flate (har de brukt ubehandlede råfiler – eller CMYK-versjonen av bildene og konvertert til RGB?) fremstår det hele ganske amatørmessig og lite gjennomtenkt. Magasinet er rett og slett blitt en sammenrasket kopi av blader det ikke er i nærheten av å matche.

Hva gjengen bak S2 skulle gjort anerledes? Først skulle de funnet en AD som faktisk kan og har erfaring med magasindesign, og som kunne satt opp et magasin som hadde egen identitet og faktisk var noe nytt og interessant. Så skulle de ha funnet noen med kompetanse innen det rent tekniske rundt det å publisere digitale magasiner slik at presentasjonen av det hele ble tipp topp. Og til slutt skulle de tatt en skikkelig runde med korrekturlesing og rettet opp alle tullefeilene før de publiserte det hele.

Jeg har testet publikasjonen på diverse skjermer (både kalibrerte og ukalibrerte) og plattformer (OSX, Windows og iOS), og alle gir like dårlig resultat.

Og forresten: “Norges første digitale motemagasin”? Costume lanserte iPadutgaven sin sommeren 2011, men det gjelds kanskje ikke siden det bare var en digital versjon av papirmagasinet?

Legg igjen en kommentar