Gaffa og WD-40


Alle menn med nogenlunde respekt for seg selv har en verktøykasse som inneholder det som skal til for å gjøre oppgraderinger/reparasjoner hjemme og på bilen. En skikkelig hammer eller 3, noen skrutrekkere (selvsagt både torx, flat, kryss, pozidriv, stjerne og sekskant) , et bra pipenøkkelsett, noen sager, en 4-5 tommestokker, et assortert utvalg tenger, Umbrakonøkler, skiftenøkler, fastnøkler, et par batteridrevne driller, en schvær slagdrill, og 2-3 vinkelslipere og andre elektriske ting. Noe à la denne eller denne, altså.

Og det selv om det man bare egentlig trenger, er et par ruller gaffatape* og en boks WD-40**…

* Altså: Det vi som en samlebetegnelse her på berget ofte kaller”Gaffatape” er det som egentilig heter “Duct-tape” (eller “Duck-tape” hvis du vil si det feil). Gaffa er en stofftape som kan fjernes uten problemer (veldig greit på scener og slike steder), mens Duct-tape er en stofftape med mye kraftigere lim (som også er trykksensitivt) som er omtrent dønn umulig å få av når det har fått festet seg. Fordelen med begge er altså at de er veldig solide, og kan brukes til å feste sammen det meste.

59000041_1** Jeg foretrekker egentlig CRC 5-56 til smøring og rustløsning osv., men gadd ikke endre grafikken… Jeg synes CRCen smører bedre og holder litt lengre, spesielt når det er vått og kaldt. Men det viktigste er altså uansett å alltid ha et par bokser tilgjengelig, og ALDRI kjøre hjemmefra uten en i verktøykassen i bilen eller